هزینه راه اندازی کارخانه میلگرد
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

میلگرد یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد است که کارخانه های زیادی در این زمینه فعال هستند. راه اندازی هر کارخانه ای مستلزم بودجه ای است که باید قبل از شروع کار محاسبه شود. در این مبحث می خواهیم هزینه راه اندازی کارخانه میلگرد را بررسی کنیم. اگر می خواهید در این مورد اطلاعاتی کسب کنید با ما همراه باشید. در گذشته از میلگرد در ساخت و ساز استفاده چندانی نمی شد. زیرا بیشتر خانه ها از بتون و آجر ساخته شده بود. با گذشت زمان استفاده از این محصول فولادی گسترش یافت به طوری که یکی از مصالح اصلی برای ساخت و ساز ساختمان محسوب می شود. این محصول در انواع مختلفی تولید می شود که با توجه به اندازه و نوع آن کاربردهای متفاوتی دارد. با توجه به اینکه تقاضا برای این محصول افزایش یافته است، سرمایه گذاران زیادی پا به این عرصه گذاشتند و کارخانه های تولیدی راه اندازی کردند. نمی توان دقیقاً گفت که هزینه راه اندازی کارخانه میلگرد چقدر است ولی قبل از شروع باید جوانب مختلف را در نظر بگیرید و بودجه تقریبی را محاسبه کنید.

چرا باید در تولید میلگرد سرمایه گذاری کنیم؟

کارشناسان پس از بررسی های گسترده در طرح توجیهی تولید میلگرد، این پروژه را یکی از فرصت های طلایی سرمایه گذاری دانسته اند. همانطور که می دانیم بسیاری از مناطق و نقاط کشور ما بر روی کمربند زلزله قرار دارند. این موضوع باعث شده تا ساختمان ها در برابر زلزله با میلگرد ایمن شوند. با افزایش جمعیت کشور و رونق ساخت و ساز، شاهد افزایش تقاضا برای میلگرد در کشور هستیم. اگرچه دسترسی گسترده به منابع آهن و وجود ذخایر غنی آهن زمینه را برای تولید میلگرد فراهم کرده است، اما شاهد واردات این محصول از کشورهای دیگر از جمله چین هستیم. در این راستا تولید میلگرد در داخل کشور علاوه بر سودآوری بسیار از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می کند.

قبل از محاسبه هزینه راه اندازی خط تولید میلگرد، مجوزهای لازم را دریافت کنید

اگر می خواهید هیچ یک از مراحل راه اندازی خط تولید میلگرد با مشکل مواجه نشود، باید این مرحله را جدی بگیرید. برای ساخت و راه اندازی کارخانه باید مجوزهایی مانند توزیع آب، برق و گاز، مجوز ساخت، مجوز بهره برداری از وزارت ایمنی و مجوز استاندارد ملی ایران را دریافت کنید. دریافت برخی استانداردها مانند استانداردهای مختلف ISO در زمینه کیفیت و محیط زیست معمولا بخشی از مراحل اخذ مجوز راه اندازی از وزارت ایمنی است. برای اخذ مجوز استاندارد ملی ایران باید نمونه محصول خود را جهت انجام تست های لازم به این سازمان تحویل دهید و معاینه فنی قسمت های مختلف کارخانه نیز توسط این سازمان انجام می شود.

راه اندازی کارخانه تولید میلگرد

عوامل مختلفی در راه اندازی کارخانه تولید میلگرد دخیل هستند که لازم است قبل از تصمیم گیری برای تاسیس این کارخانه این عوامل را به خوبی بررسی کرد. اولین و مهمترین عامل مکانی است که کارخانه قرار است در آن تاسیس شود. ابتدا باید مساحت محل مورد نظر را بررسی کنید. شما باید بدانید که چه مقدار محصول می خواهید در این مکان ذخیره کنید. بنابراین در نظر گرفتن مساحت آن بسیار مهم است. برای تولید میلگرد به دستگاه های مختلفی مانند پرس، ریخته گری و … نیاز است. هر کدام از این دستگاه ها بزرگ هستند و قطعا فضای زیادی را اشغال خواهند کرد. جدای از این موضوع، مواد مورد نیاز برای تولید میلگرد عامل مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. در برخی موارد نیاز به واردات مواد اولیه از کشورهای دیگر می باشد و این یکی از هزینه هایی است که در راه اندازی کارخانه میلگرد باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. بنابراین هزینه های تولید کارخانه میلگرد با توجه به ابعاد محل مورد نظر و میزان مواد اولیه تولید میلگرد می تواند متفاوت باشد.

هزینه راه اندازی کارخانه میلگرد چقدر است؟

بحث در مورد یک کارخانه و راه اندازی آن بسیار طاقت فرسا است و نمی توان آن را تنها در یک مقاله مورد بحث قرار داد. این در حالی است که شرکت های ذوب آهن و فلزات و بخش های فولادی زیادی در ایران وجود دارند که چند سالی است فعالیت می کنند. بسیاری از آن ها تحت نظارت دولت نیستند و به صورت خصوصی و فقط زیر نظر اصناف و سازمان های صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کنند. بنابراین وقتی صحبت از هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد یک شرکت می شود، نمی توان به جمع بندی دقیق و قابل اعتمادی رسید. در نتیجه سعی کنیم این موضوع را کمی تحلیل و بررسی کنیم.

تخمین هزینه راه اندازی کارخانه میلگرد

برای برآورد هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد ابتدا نیاز به طرح توجیهی است. معمولاً این طرح شامل کلیه مراحل شروع کار و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه از ۰ تا ۱۰۰ و جزئی می باشد. همچنین در طرح توجیهی تمامی محصولاتی که قرار است توسط کارخانه تولید شود از کوچک تا بزرگ درج شده است. عوامل زیادی در برآورد هزینه تاسیس کارخانه میلگرد دخیل هستند که یکی از آن ها وسعت و مساحت کارخانه است. مردم باید مساحت کارخانه میلگرد را با در نظر گرفتن حجم مواد اولیه و میزان محصولات تولیدی تعیین کنند. بنابراین هزینه اجاره هر فضا بسته به متراژ آن متفاوت است. همچنین برای تاسیس کارخانه میلگرد، افراد به دستگاه ها و تجهیزات مختلفی نیاز دارند. این تجهیزات شامل فر پیش گرم، رول فر، رافینگ، رافینگ رول، قیچی توبیخ، پایه، قیچی متراژ و شانه بسته بندی می باشد. علاوه بر این هزینه ها برای خرید تجهیزات، افراد باید مکانی را در نظر بگیرند که فضای کافی برای دستگاه ها فراهم کند. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در برآورد هزینه تاسیس کارخانه میلگرد مواد اولیه است که بسته به نوع میلگرد متفاوت خواهد بود. مواد اولیه تولید میلگرد اغلب از کشورهای دیگر وارد می شود، بنابراین برآورد هزینه مواد اولیه برای راه اندازی کارخانه تولید میلگرد و عرضه آن به بازار الزامی است.

میلگرد آجدار فولاد 369

عوامل تعیین کننده بودجه لازم برای راه اندازی کارخانه میلگرد

همانطور که اشاره کردیم برای راه اندازی کارخانه میلگرد عوامل مختلفی می تواند در بودجه مورد نیاز موثر باشد. ابتدا باید سعی کنید محدوده کارخانه را مشخص کنید و نوع محصولی را که قصد تولید آن را دارید در نظر بگیرید. شما باید دقیقاً میزان فضای مورد نیاز برای راه اندازی کارخانه تولید میلگرد را در نظر بگیرید. اینکه چه نوع میلگردی می توانید در این فضا تولید کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این موارد، هزینه مصالحی که برای راه اندازی کارخانه تولید میلگرد باید بپردازید نیز باید به دقت بررسی شود. با توجه به اینکه نیاز به استفاده از تجهیزات استاندارد و ایمنی در این شرایط به شدت احساس می شود، سعی کنید این قطعه را با دقت بیشتری مد نظر قرار دهید. همانطور که می دانید برای تولید میلگرد باید مواد اولیه نیز تهیه شود. به همین دلیل بسیاری از کارخانه های تولیدی مواد اولیه تولید میلگرد را از کشورهای دیگر وارد می کنند. به همین دلیل با توجه به نرخ ارز باید هزینه ای را که برای خرید مواد اولیه می پردازید در نظر بگیرید. با توجه به نوع محصولی که تولید می کنید، نگهداری و حمل و نقل آن نیز بسیار مهم است. هزینه های تعیین شده برای ذخیره سازی و حمل و نقل از جمله شاخص هایی است که مورد توجه سرمایه گذار قرار خواهد گرفت. برای راه اندازی و تاسیس کارخانه تولید میلگرد به تعدادی متخصص نیاز دارید. میزان دستمزدی که به این افراد پرداخت می کنید نیز به عنوان یکی دیگر از مؤلفه های تعیین و برآورد هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد اثربخشی خود را نشان می دهد. اگر بخواهیم به سایر عوامل تعیین کننده در راه اندازی کارخانه تولید میلگرد اشاره کنیم، می توان به تجهیزات تست کنترل کیفیت میلگرد، هزینه اجرای طرح کارخانه و همچنین هزینه بسته بندی اشاره کرد.

عوامل ثانویه موثر بر هزینه راه اندازی کارخانه میلگرد

به غیر از عوامل ذکر شده، عوامل دیگری نیز در هزینه راه اندازی کارخانه میلگرد موثر است که از عوامل فرعی محسوب می شوند. اگرچه این عوامل و هزینه های مربوط به آن در مراحل اولیه راه اندازی کارخانه میلگرد ضروری نیست، اما در صورت عدم توجه به آن ها، کارخانه نمی تواند موفق باشد. این عوامل فرعی شامل موارد زیر است:

  • قیمت روز میلگرد در بازار
  • هزینه اجرای طرح برای کارخانه
  • حجم محصول مورد نظر
  • هزینه تست کنترل کیفیت میلگرد
  • هزینه های بسته بندی
  • هزینه های جابجایی و حمل و نقل

مساحت زمین و هزینه راه اندازی کارخانه میلگرد

شرکت های زیادی در زمینه تولید فلز فعالیت می کنند اما ممکن است خط تولید میلگرد نداشته باشند. ما در مورد این مسائل صحبت نمی کنیم. اولین موضوع مهم در بررسی هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد، وسعت و مساحت ساختمان کارخانه است. قبل از شروع فرآیند راه اندازی یک شرکت تولید میلگرد باید به فکر یک زمین مناسب باشید. در این زمین باید بتوانید با استفاده از مواد اولیه و فولاد میلگرد تولید کنید. مساحت زمین رابطه مستقیمی با میزان تولید شما در سال خواهد داشت. البته این فرآیند تولید بر بسیاری از دستگاه ها از جمله ماشین های ریخته گری، سیستم های علوم متالورژی و … تاثیر خواهد گذاشت. هر کدام از این دستگاه ها عظیم هستند و امکان راه اندازی در محیط محدود کوچک وجود ندارد. البته کارخانه ها انبار خواهند داشت، همچنین در پارتیشن ها دستگاه های زیادی نصب می شود. بنابراین چنین محیطی به دقت بالایی نیاز دارد و لازم است بخش هایی مانند کنترل کیفی، اداری و هلدینگ در یک قسمت ایجاد شود.

سودآوری کارخانه میلگرد چقدر است؟

سودآوری یک کارخانه میلگرد به عوامل مختلفی از جمله هزینه مواد اولیه، کارایی فرآیند تولید و تقاضا برای محصول بستگی دارد. هزینه مواد اولیه عامل مهمی است زیرا بر هزینه تولید تأثیر می گذارد و سپس می تواند به مشتری منتقل شود. راندمان فرآیند تولید نیز مهم است زیرا بر میزان میلگرد تولیدی و هزینه تولید تأثیر می گذارد. در نهایت، تقاضا برای محصول بر میزان میلگرد قابل فروش و قیمت قابل شارژ تأثیر می گذارد. با مدیریت دقیق این عوامل، یک کارخانه میلگرد می تواند سودآوری خود را افزایش دهد.

کارخانه میلگرد بزرگ ایجاد کنیم یا کوچک؟ کدام یک به صرفه تر و سودآورتر است؟

یک مجتمع تولیدی بزرگ را در نظر بگیرید. این کارخانه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات اولیه فولادی است. خط تولید مجهز و تجهیزات کامل این مجموعه در مساحت ۱۰۰ هکتار قرار دارد و با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن فعالیت می کند. به همین دلیل قیمت میلگرد آن در بازار تعیین کننده بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از طرفی خط تولید کوچکی را در نظر بگیرید که با سرمایه کمی ایجاد شده و باید تمام مواد اولیه خود را از تولیدکنندگان دیگر خریداری کند. محصولات این خط تولید به هیچ وجه توان رقابت با مجموعه های بزرگ را نخواهند داشت. از طرفی حجم کم تولید نیز فروش و رشد آن را محدود می کند. واضح است که سودآوری یک مجتمع بزرگ در مقایسه با کارگاهی که فقط خط تولید کوچکی دارد چقدر متفاوت است.

میلگرد آجدار فولاد 369

هزینه تولید یک کارگاه کوچک تولید میلگرد

هزینه تولید یک کارگاه تولید میلگرد کوچک به اندازه کارگاه، نوع ماشین آلات مورد استفاده و هزینه مواد اولیه بستگی دارد. به طور کلی هزینه راه اندازی یک کارگاه کوچک تولید میلگرد می تواند از چند میلیون تومان تا میلیاردها تومان باشد. هزینه ماشین آلات و مواد اولیه می تواند بالا باشد، اما تولید میلگرد با کیفیت ضروری است. همچنین در راه اندازی کارگاه کوچک تولید میلگرد باید هزینه نیروی کار و برق نیز در نظر گرفته شود. هزینه کلی کارگاه به اندازه کارگاه و نوع ماشین آلات مورد استفاده بستگی دارد.

جمع بندی

با توجه به تمامی موارد ذکر شده می توان نتیجه گرفت که عوامل مختلفی در هزینه تاسیس کارخانه میلگرد دخیل هستند. بنابراین نمی توان هزینه خاصی را برای این منظور در نظر گرفت. قبل از شروع کار سعی کنید تمام موارد ذکر شده را فهرست کنید، هر کدام را بررسی کنید تا در نهایت بتوانید کل هزینه ساخت کارخانه را مشخص کنید. اگر پول و سرمایه زیادی برای شروع ندارید، اصلا نگران این موضوع نباشید. می توانید فعالیت خود را با یک محیط کوچک در یک منطقه کوچک شروع کنید و سپس به مرور زمان فعالیت خود را گسترش دهید. اگر پس از مطالعه این مقاله همچنان در این مورد سوالی دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , میلگرد , قیمت میلگرد , قیمت روز میلگرد , قیمت آنلاین میلگرد , آخرین قیمت میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: